18.03.2018
Zaawansowane jednostki w Hamburgu
 
Dwa nowe pojazdy specjalne na straży bezpieczeństwa Airbus-a

Grupa WISS zrealizowała prestiżowy kontrakt na dostawę dwóch samochodów pożarniczych dla Werkfeuerwehr der Airbus Operations GmbH Hamburg-Finkenwerder - jednostki Zakładowej Straży Pożarnej Airbus w Hamburgu.

 

W ramach zawartego kontraktu dostarczono jeden średni samochód ratowniczo-gaśniczy HLF-20 na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 2036 A (4x4) oraz ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy (nośnik kontenerowy) WLF na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 4151 AK (8x6) z kontenerem gaśniczym.

Wyjątkowo ciekawy, z uwagi na swoją konstrukcję i zastosowane rozwiązania, jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy HLF-20. Pod jego zabudowę posłużyło 2-osiowe podwozie Mercedes-Benz Arocs 2036 A (4x4), napędzane sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem z turbodoładowaniem OM 470 spełniającym normę Euro VI.

 

Pojazd ma napęd stały na obydwie osie w układzie (4x4). Do przekazywania mocy służy dwunastobiegowa (12+1), automatyczna skrzynia biegów PowerShift. Zawieszenie przedniej i tylnej osi to zawieszenie mechaniczne, które składa się z parabolicznych resorów piórowych, stabilizatorów i amortyzatorów teleskopowych. Nośność przedniego zawieszenia wynosi 9000 kg, natomiast tylnego 13 000 kg. Podwozie posiada dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy.

Samochód posiada oryginalną jednomodułową, dwudrzwiową, odchylaną, klimatyzowaną, dwumiejscową w układzie (1+1), kabinę dzienną typu S ClassicSpace. Wygodne i bezpieczne wejście dla kierowcy i dowódcy zapewniają trzy antypoślizgowe stopnie wejściowe, które posiadają oświetlenie. Na dachu kabiny, po prawej i lewej stronie, umieszczono dwa niebieskie światła stroboskopowe LED. Są one zintegrowane z pokrywą dachu wykonaną z tworzywa sztucznego, wzmacnianego włóknem szklanym.

 

Na tablicy rozdzielczej znajdują się dodatkowe wskaźnik, dostarczające kierowcy niezbędnych informacji podczas jazdy oraz prowadzonych akcji ratowniczych. Po środku zamontowano panel z joystickiem do sterowania zderzakowym działkiem wodno-pianowym oraz panel LCD do sterowania autopompą.

 

Z przodu kabiny, po prawej stronie, umieszczono zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Osiąga ono zasięg rzutu prądu zwartego 75 m dla wody oraz 50 metrów dla prądu piany. Jego obrót to 340° w zakresie od -45° do +90. Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka z wnętrza kabiny. Dodatkowo pod działkiem została zamontowana wciągarka PWT o sile uciągu 5000 i linie o długości 60 metrów i grubości 13 mm. Wciągarka została obudowana laminowaną osłoną zintegrowana z działkiem zderzakowym.

 

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja klasyczna. Szkielet został wykonany ze spawanych profili aluminiowych, a zewnętrzne i wewnętrzne poszycie z anodowanej blachy aluminiowej, a także elementów kompozytu poliestrowego (GRP). Nadwozie zostało tak zaprojektowane, aby umożliwić załodze łatwy dostęp do przewożonego w poszczególnych skrytkach sprzętu pożarniczego, ratowniczego, węży i armatury. Składa się z dwóch modułów: modułu kabiny załogowej i modułu sprzętowego, w którym umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze, skrytki sprzętowe i autopompę.

 

Pierwszy z modułów, to dwudrzwiowa kabina załogowa, przystosowana do przewozu czterech strażaków w układzie (1+1+1+1). Wejście do przedziału umożliwiają dwa stopnie wejściowe wykonane z aluminium, uruchamiane pneumatycznie po otwarciu drzwi. Dwa z siedzisk wraz z oparciami, w których znajduje się miejsce z mocowaniem na jednobutlowe aparaty powietrze umieszczone są tyłem do kierunku jazdy, natomiast pozostałe dwa przodem do kierunku jazdy. Dla lepszej widoczności poza szybami w drzwiach, w przedniej części kabiny, po bokach znajdują się dwa dodatkowe okna. W celu zapewnienia maksymalnej ergonomii załodze w kabinie pojedyncze fotele nie zostały umieszczone naprzeciwko siebie, dzięki czemu jest więcej przestrzeni podczas jazdy, ale również podczas wsiadania i wysiadania.

Z kolei drugi z modułów to moduł sprzętowy - siedem skrytek – po trzy z każdej strony oraz jedna z tyłu. Wszystkie skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Każda z nich posiada mechaniczne układy ryglujące, z możliwością zamknięcia na klucz, jak i również wyłączniki krańcowe, włączające oświetlenie skrytek po ich otwarciu oraz służące do kontroli ich zamknięcia. Dodatkowo od dołu przednie i tylne skrytki mają odchylane podesty robocze, zapewniające łatwy dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach. Dostęp do górnych półek w środkowych skrytkach zapewniają odchylane nadkola zabudowy. Dzięki temu po ich rozłożeniu uzyskujemy jednolitą płaszczyznę roboczą. Na uwagę zasługują, zastosowanie w skrytkach sprzętowych, wysuwane półki, szuflad i podesty. Takie rozwiązanie umożliwia łatwiejsze i ergonomiczne rozmieszczenie sprzętu oraz przewożenie większych ilości.

 

Użytkowy dach pojazdu został pokryty aluminiową blachą ryflowaną. Krawędzie zabezpieczające dach stanowią kompozytowe burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia. W przedniej części za kabiną załogi, z kolei, znajduje się pneumatycznie wysuwany maszt oświetleniowy, posiadający sześć reflektorów LED (6x42W). W celu zapewnienia optymalnej pozycji reflektorów, istnieje możliwość obrotu masztu o 360°, a ich pochyłu o 270°. Wejście na dach umożliwia składana, odchylana, aluminiowa drabinka zamontowana po lewej stronie zabudowy.

 

W środkowej części zabudowy umieszczono kompozytowy zbiornik na wodę o pojemności 3000 l, który posiada wewnętrzne falochrony, zawór całkowitego opróżniania, układ odpowietrzający, elektroniczny wskaźnik poziomu napełnienia, nasadę napełniania hydrantowego 75 mm oraz właz rewizyjny. Zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 500 litrów wydzielono w zbiorniku na wodę i również wyposażono w wewnętrzne falochrony a także elektryczny wskaźnik poziomu. Zbiornik ponadto, posiada możliwość napełniania się dzięki jednej z dwóch nasad do poboru środka pianotwórczego z wewnętrznego zbiornika 25 mm.

 

Z tyłu samochodu zabudowano jednostopniową, autopompę Ruberg Euroline R-3000 o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Napęd następuje poprzez przystawkę odbioru mocy za pośrednictwem wału przegubowego. Sterowanie włączania napędu autopompy przebiega elektrycznie z kabiny lub panelu sterowania zamontowanego w przedziale autopompy. Autopompa wyposażona jest w dozownik środka pianotwórczego Ruberg RFS 240.

 

Nad układem pompowym umieszczono zwijadło szybkiego natarcia WISS z napędem elektrycznym (z możliwością zwijania ręcznego), wyposażone w gumowy wąż 32 mm o długości 60 metrów, który zakończony jest prądownicą pistoletową Leader o wydajności 60-400 l/min. Prawidłowe oświetlenie pojazdu podczas działań w porze nocnej zapewnia dziesięć lamp pola pracy (LED - każda 1400 lumenów), zamontowane w listwie dachowej nad skrytkami sprzętowymi oraz nad wejściem do kabiny załogi.

 

Dodatkowo na tylnym zderzaku znajdują się dwa mobilne, odchylane zwijadła wężowe. Na każdym z nich nawinięte są cztery odcinki węża tłocznego 110 mm (łączna dł. 80 m), umożliwiające łatwe ich rozwijanie podczas akcji.

 

Paweł Frątczak