27.09.2014
Renault D12 Light 280
 
Średni samochód dowodzenia i łączności na podwoziu Renault
Bielska WISS opracowała, wyprodukowała i dostarczyła dla Mazowieckiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie średni samochód dowodzenia i łączności. Zbudowany on został na podwoziu Renault D 12 Light 280 (4x2). Jego jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny spełniający normę Euro 6 o maksymalnej mocy 206 kW (280 KM). Napęd przenoszony jest na tylną oś za pomocą sześciobiegowej (6+1), półautomatycznej skrzyni biegów.

 

Kabina samochodu to jednomodułowa, odchylana, dwudrzwiowa, dwumiejscowa w układzie 1+1.
 
Nadwozie pojazdu zostało wykonane z kompozytu poliestrowego, a cała jego powłoka zewnętrzna oprócz powierzchni szklanych zabezpieczona jest trwale przed przenikaniem ciepła oraz niskich temperatur. Posiada ono trzy skrytki sprzętowe zamykane klapami kompozytowymi podnoszonymi do góry, umieszczonymi w dolnej części zabudowy, po lewej stronie. Zabudowa pożarnicza ma dwa przedziały. W przedziale B (dowódczo- sztabowym), w którym odbywa się praca sztabu znajdują się dwa potrójne siedzenia, łącznie dla 6 osób, natomiast w przedziale C (kabina operatorów) przewidziano siedzenia dla 2 osób oraz zainstalowano w nim sprzęt łączności. Pomiędzy przedziałami B i C znajduje się ściana działowa z drzwiami.

Wejście do przedziału dowódczo-sztabowego zapewniają drzwi z oknem, umieszczone w środkowej części zabudowy po prawej stronie. Nad nimi zamontowana została rozkładana markiza z podpinanymi ścianami bocznymi. Naturalne oświetlenie zapewniają trzy dodatkowe okna. Dwa z nich znajdują się po lewej stronie, a jedno poza drzwiami po prawej stronie.  Obydwa przedziały ogrzewane są niezależnym od pracy silnika samochodu urządzeniem zapewniającym oddzielne sterowanie w nich temperaturą.

 

Z kolei z tyłu nadwozia znajduje się dodatkowy przedział techniczny. Dostęp do niego umożliwiają dwuskrzydłowe drzwi. Poza tym samochód wyposażony został m.in. w dwa teleskopowe maszty antenowe rozkładane pneumatycznie o wysokości 8 i 10 m, które wyposażone są w sygnalizację ich podniesienia wyświetlaną w kabinie kierowcy, dwa przenośne agregaty prądotwórcze o mocy 2 i 14 kVA, system kamer oraz stację meteorologiczną. Wejście na dach użytkowy zapewnia składana drabinka aluminiowa zamontowana w tylnej części nadwozia pożarniczego po prawej stronie. Na dachu zamontowana jest antena satelitarna oraz aluminiowa skrzynia na drobny sprzęt.