10.10.2014
MAN Tunelowy Euro 5
 
Pojazd specjalny dla Grecji
Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych zaprojektowała i zbudowała dla odbiorcy greckiego ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy do prowadzenia działań w tunelach drogowych.
 
Pod zabudowę tego wyjątkowego pojazdu posłużyło 2-osiowe podwozie MAN TGM 18.340 BB (4x4). Napędzane jest ono silnikiem spełniającym normę Euro 5, o mocy 250 kW (340 KM). Dodatkowo, silnik został wyposażony w system indukcji powietrza optymalizowany komputerowo z zachowaniem parametrów, takich jak m.in. zawartość % tlenu.

Do przekazywania mocy służy dwunastobiegowa (12+2), zautomatyzowana, mechaniczna skrzynia biegów. Przednia i tylna oś posiadają zawieszenie mechaniczne.

Przewóz sześcioosobowej załogi w układzie 1+1+4, zapewnia jednomodułowa, czterodrzwiowa, odchylana, klimatyzowana, kabina.
Dla kierowcy i dowódcy zapewniono wygodne i ergonomiczne fotele. Fotele te mają zamocowane uchwyty na aparaty powietrzne. Pomiędzy przednimi fotelami, znajduje się panel z joystickami do sterowania działkami wodno-pianowymi - dachowym i zderzakowym. Dodatkowo, dowódca ma do swojej dyspozycji monitor, na który przenoszony jest obraz z kamery termowizyjnej, zapewniającej widoczność w warunkach zadymionych. W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla pozostałych czterech strażaków.
Kabina pojazdu posiada system zapewniający występowanie stałego w nim nadciśnienia. Na dachu kabiny zamontowano system samoobrony samochodu. Składa się on z instalacji rurowej wykonanej ze stali nierdzewnej, zdalnie sterowanych zaworów, uruchamianych elektropneumatycznie i zraszaczy chroniących przed promieniowaniem cieplnym całą kabinę pojazdu. Dodatkowe tryskacze znajdują się nad wszystkimi kołami.
Po środku, u góry, przed kabiną oprócz kamery termowizyjnej, znajduje się zdalnie sterowane, elektryczne działko wodno-pianowe o wydajności od 400 do 2000 l/min, przy ciśnieniu 12 bar.

Poza tym z przodu, przed kabiną zamontowano specjalny, sterowany hydrauliczne, stalowy lemiesz do usuwania przeszkód. Jego sterowanie, tj. podnoszenie i obniżanie zapewnia układ elektrohydrauliczny. Taka konstrukcja daje gwarancję, że za pomocą lemiesza można, przy jeździe z małą prędkością przepychać i przesuwać na boki nieruchome przeszkody (pojazdy) o wadze do 2000 kg.
Ponadto, z przodu kabiny, po prawej stronie na specjalnym uchwycie nad lemieszem umieszczono zdalnie sterowane za pomocą joysticka z wnętrza kabiny, elektryczne, zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1900 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Działko przystosowane jest do podawania piany CAFS.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja klasyczna, wykonana z aluminium. Ma ono siedem, zamykanych żaluzjami aluminiowymi, skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony oraz jedną z tyłu. Od dołu przednie i tylne skrytki mają odchylane podesty robocze, zapewniające łatwy dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach.

Z tyłu nadwozia pożarniczego zabudowano jednostopniową, autopompę Godiva Prima Series PC1A, o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 bar. Pojazd posiada również system piany sprężonej SmartCafs 200 with FoamLogix 6,5. Sprężone powietrze dostarczane jest z kompresora napędzanego przez przekładnię pasową z wału napędu autopompy. Za pomocą systemu można wytwarzać tzw. pianę mokrą oraz suchą.

Samochód ma w wykonany z kompozytu poliestrowo-szklanego zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów. Z uwagi na zamontowany system piany sprężonej CAFS do przewozu środka pianotwórczego przewidziano, dwa całkowicie niezależne od zbiornika na wodę zbiorniki, o łącznej pojemności 500 litrów. Na użytkowym dachu pokrytym aluminiową blachą ryflowaną, przewożona jest dwuprzęsłowa drabina aluminiowa z podporami. Natomiast oświetlenie pojazdu podczas działań ratowniczo-gaśniczych zapewnia sześć lamp LED pola pracy.