11.02.2018
Felix Titan (8x8) ARFF
 
Nowe oblicze FELIX-a z ramieniem gaśniczym dalekiego zasięgu

Pod koniec ubiegłego roku firma WISS zaprezentowała nową generację ciężkiego lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego Felix 8x8 ARFF. Pojazd ten różni się od pozostałych pojazdów z tej rodziny nowym bardziej agresywnym designem, innym niż dotychczas zawieszeniem, silnikami oraz ramieniem gaśniczym dalekiego zasięgu produkcji Bumar-Koszalin.

Pod zabudowę pojazdu wykorzystano wyprodukowane i dostarczone wysoce specjalistyczne podwozie, opracowane i wyprodukowane przez niemiecką firmę TITAN. Zespół napędowy to dwa wysokoprężne silniki Mercedes-Benz. Każdy z tych 8-cylindrowych, widlastych, turbodoładowanych silników o pojemności skokowej 15.930 cm3, osiąga moc 480 kW (654 KM) przy prędkości obrotowej 1800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 2800 Nm.

 

Zabudowa pożarnicza samochodu to konstrukcja samonośna wykonana metoda infuzji w całości z materiałów kompozytowych (GRP), typu sandwicz tj. włókna szklanego, pianki poliuretanowej i żywicy poliestrowej. Składa się z trzech modułów – kabiny, zbiorników na środki gaśnicze i zabudowy silników.

 

Kabina posiada dużą panoramiczną szybę wykonaną z laminowanego (wielowarstwowego) szkła nierozpryskowego. Wyróżnia się nisko położonymi drzwiami wejściowymi, otwieranymi ręcznie. Takie rozwiązanie zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie załogi, jak również doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Z tyłu kabiny, natomiast, zostały umieszczone drzwi umożliwiające załodze pojazdu wejście na dach zabudowy, podczas prowadzenia akcji ratowniczej. Spełniają one również rolę wyjścia awaryjnego.

Obsadę najnowszego, ciężkiego, lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego Felix 8x8 ARFF HRET stanowi czterech strażaków, dla których przewidziane zostały fotele w układzie 1+1+1+1. Fotel kierowcy w kabinie został zamontowany centralnie. Dzięki temu posunięciu kierowca pojazdu ma dostęp do wszystkich wskaźników, niezbędnych do kontroli stanu silników i innych urządzeń. Po prawej stronie, z kolei, znajduje się fotel dowódcy, który wyposażono w dodatkowe, indywidualne oświetlenie ułatwiające np. czytanie dokumentacji. Oba fotele posiadają zagłówki i pasy bezpieczeństwa, podobnie jak dwa pozostałe fotele załogi, znajdujące się w drugim rzędzie, posiadające również mocowania na aparaty powietrze wraz z maską panoramiczną.

 

Zestaw wyświetlaczy i wskaźników umieszczony jest z przodu na desce rozdzielczej przed fotelem kierowcy i dowódcy. Takie rozmieszczenie pozwala na kontrolę większości parametrów związanych z pracą pojazdu, autopompy, działek itd. Na wyświetlaczach LCD przedstawiony jest graficznie pojazd wyposażony we wszystkie elementy i bardzo czytelne, wielokolorowe przyciski z piktogramami funkcji i urządzeń. Tam również znajdują się joysticki do sterowania zderzakowym działkiem wodno-pianowym oraz wysuwanym ramieniem gaśniczym. Kabina została wyposażona w układ klimatyzacji oraz dodatkowo posiada niezależne ogrzewanie.


Z przodu, po prawej stronie, zamontowane zostało przednie, sterowane elektrycznie, działko wodno-pianowe. Jego wydajności wynosi od 2000 l/min wody lub piany. Ciśnienie robocze dla głowicy wodno-pianowej wynosi 10 bar. Istnieje możliwość podawania nim strumienia zwartego i rozproszonego. Jego obrót to 180° w zakresie od -45° do +90.

Podwozie pojazdu jest chronione przez zamontowaną instalację zraszaczową, składającą się z sześciu zraszaczy umożliwiających podawanie wody lub piany ciężkiej. Każdy z nich ma wydajność 75 l/min przy ciśnieniu 8 bar. Dodatkowe cztery zraszacze umieszczono u góry nad przednią szybą oraz po dwa z lewej i prawej strony w okolicy lusterek. Ich zasilanie następuje poprzez niezależną pompę wodną.

Z kolei moduł środkowy, w którym znajdują się zbiorniki na środki gaśnicze oraz przedział autopompy, ma osiem skrytek sprzętowych – po cztery z każdej strony samochodu. Zamykane są żaluzjami aluminiowymi, posiadającymi układy ryglujące.

Ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy Felix 8x8 ARFF posiada dwa kompozytowe zbiorniki na środki gaśnicze - zbiornik na wodę ma pojemność 15 000 litrów, natomiast zbiornik na środek pianotwórczy 1 600 litrów. Są one izolowane termicznie i posiadają podłużne i poprzeczne falochrony. Dodatkowym uzupełnieniem gamy przewożonych środków gaśniczych jest 250 kg proszek gaśniczego klasy BC, przewożony w zbiorniku agregatu proszkowego. Jego wyrzut następuje za pomocą azotu. Podawanie proszku gaśniczego może następować poprzez linię szybkiego natarcia z wężem o dł. 25 m DN 20 zakończone prądownicą pistoletową o wydajności 2,5 kg/s.

Ze względu na założone parametry techniczno-taktyczne samochód posiada jednostopniową pompę wirową, odśrodkową autopompę Ruberg E100 o wydajności 10 000 l/min przy 10 bar. Jest wyposażona w automatyczny układ odpowietrzający, automatyczny system regulacji i stabilizacji ciśnienia tłoczenia oraz system dozujący, umożliwiający równoległe dozowanie różnych rodzajów środka pianotwórczego do linii szybkiego natarcia. Korpus i wirnik pompy wykonany jest z odpornego na morską wodę stopu aluminium, natomiast wał pompy ze stali nierdzewnej. Dzięki temu autopompa przystosowana, jest także do pompowania wody przemysłowej o niewielkim stopniu zasolenia.

Zamontowany system piany sprężonej CAFS (Compressed Air Foam System) podobnie jak autopompę, dostarczyła firma Ruberg. System ten składa się ze sprężarki powietrza, dozownika środka pianotwórczego z pompą tłokową i komory mieszania. Sprężarka śrubowa o mocy 34 kW ma wydajność 5000 l/min a ciśnienie robocze to 9 bar. Zarówno dozownik jak i komora mieszania sterowane są elektronicznie. Pianę sprężoną można podawać na linię szybkiego natarcia oraz na obydwa działka gaśnicze, jak również na działko wysuwane umieszczone na ramieniu gaśniczym dalekiego zasięgu.

Dach użytkowy wykonany został w formie podestu roboczego (antypoślizgowa powierzchnia dachu) i zabezpieczony rozkładanymi poręczami. Wytrzymuje obciążenie minimum 180 kg oraz masę przewożonego na nim sprzętu. Na dachu pojazdu, w jego środkowej części, umieszczono wysuwane ramię gaśnicze dalekiego zasięgu PLH-19. Jego dostawcą i producentem jest firma „Bumar-Koszalin”, wchodząca w skład Grupy WISS. Wysokość robocza wysuwanego ramienia wynosi 19,5 metra. Umieszczono na nim działko wodno-pianowe o wydajność od 3800 do 7600 l/min przy ciśnieniu 10 bar i zasięgu rzutu wynoszącym 80 metrów. Obrót ramienia, którego panel sterowania umieszczony jest wewnątrz kabiny wynosi 1800 w poziomie (90°w każdą stronę) oraz 180° w pionie (od + 90° do - 90°). Na głowicy wysięgnika ramienia gaśniczego, ponadto, zamontowane są dwa xseonowe reflektory oświetleniowe, kamera wideo do podglądu sytuacji miejsca zdarzenia, kamera termowizyjna do obserwacji w warunkach słabej widoczności i zadymienia oraz urządzenie do przebijania kadłubów samolotów i podawania środków gaśniczych, o wydajności 1100 l/min przy ciśnieniu 10 bar, do ich wnętrza. Obraz z obydwu kamer przekazywany jest na wielofunkcyjny wyświetlacz systemu gaśniczego w kabinie pojazdu.

Wyposażenie dodatkowe stanowi teleskopowy, wysuwany pneumatycznie, maszt oświetleniowy o wysokości 6,5 metra. Na maszcie zainstalowana jest głowica składająca się z ośmiu reflektorów LED, każdy o mocy 40 W. Sterowanie masztem odbywa się przy pomocy pilota zdalnego sterowania, który pozwala na obracanie głowicy wokół osi masztu oraz pochylenie lampy w dół i w górę w zakresie ok. 90° oraz na boki w zakresie 180°.

Paweł Frątczak, Janusz Woźniak